Evropska organizacija Transport & Environment, s katero Focus na področju trajnostne mobilnosti sodeluje že leta, je ugotovila, da je pet največjih evropskih avtomobilskih proizvajalcev svoje najcenejše modele avtomobilov podražilo v povprečju za 41 odstotkov. To je precej več, kot so zrasli inflacija in stroški materiala. Na drugi strani pa se kljub rekordnim dobičkom močno upirajo standardu EURO7, ki poleg omejitve dovoljenih izpustov določa tudi največjo dovoljeno količino trdih delcev in mikroplastike, ki nastajajo pri uporabi pnevmatik in zavor. Novi standard so evropski poslanci kljub nasprotovanju potrdili, a v zelo okrnjeni obliki.
Poleg tega so se v oddaji Koda na prvem programu Televizije Slovenija posvetili tudi vprašanju, koliko lastnika dejansko stane avtomobil. Slovenska gospodinjstva za lastništvo in vzdrževanje avtomobilov v povprečju namenijo 17 odstotkov svojega proračuna, s čimer smo prav v vrhu v Evropski uniji.
Do konkretnih številk pa so prišli tudi s pomočjo spletnega kalkulatorja za izračun stroškov in izpustov avtomobila, ki smo ga razvili v Focusu in je brezplačno na voljo na naši spletni strani: https://focus.si/spletni-kalkulator-za-izracun-stroskov-avtomobila/.
V oddaji Koda so za primer izbrali lani registrirani avtomobil Renault Clio, ki ob nakupu stane 15.000 evrov.
»Na leto je strošek za registracijo in davke okoli 140 evrov, strošek zavarovanja, če vštejemo tudi polni kasko, pa okoli 700 evrov. Potem so tu še redni servisi, menjava pnevmatik, nakup vinjete in strošek za gorivo. Pri tem pridemo do številke 1.150 evrov, če na leto prevozimo 15.000 km in je povprečna poraba 5 l bencina na 100 km in liter stane 1,53 evra. Iz naštetega lahko izračunamo, da za stroške povezane z avtomobilom, na leto odštejemo dobrih 3.700 evrov.
Drago je imeti avtomobil – za denarnico in okolje
Marjeta Benčina je v pogovoru z novinarko Ano Štor izpostavila tako problematiko naraščajoče prevozne revščine kot drugi vidik, da količina cestnega prometa bistveno ne upada in se je po pandemiji koronovirusne bolezni hitro vrnila na raven pred njo.
»Predvsem narašča delež poti, ki jih opravimo za prostočasne dejavnosti, tako da opravimo zelo veliko poti na netrajnosten način, torej z avtomobilom. Avtomobili so zelo energetsko potratni. V povprečju se vozimo 1,5 človeka v avtomobilu, kar pomeni, da ne izkoriščamo dovolj niti tega, ko se odpravimo na pot, da je polno zaseden avto.«
Potrebno je dodati, da je drago imeti avtomobil tudi za okolje. Po izračunu našega kalkulatorja z avtomobilom iz zgornjega primera na letni ravni lastnik v ozračje izpusti okoli 1700 kg CO2. To je trikrat preveč za posameznika na področju mobilnosti, če se želimo izogniti katastrofalnim posledicam podnebnih sprememb.
Prav zato v Focusu v luči poslanstva gibanja Evropski podnebni pakt z ozaveščevalno akcijo vabimo k premisleku o naših vsakdanjih potovalnih navadah in ki izbiranju bolj podnebju prijaznejših poti. Več: https://focus.si/vsak-kilometer-steje-izracunaj-stroske-avtomobila-in-izberi-bolj-trajnostno-pot/