V soboto, 9. avgusta 2008, sta v Ljubljani organizaciji Cipra Slovenija in Focus izvedli ozaveščevalno akcijo, ki je opozorila na prometne probleme, ki grozijo Sloveniji. Akcija je del že 22 let trajajoče vsealpske prireditve, kjer vsako leto na drugo soboto v avgustu ognji zagorijo vzdolž celotnega alpskega loka od Dunaja do Nice. ‘’Ogenj je bil od nekdaj pomemben del človeškega življenja. V temnih gozdovih in domovih je pomenil svetlobo in toploto, na visokih vrhovih pa opozorilo in znamenja. Tokrat je Ogenj v Alpah simbol skupnih prizadevanj za varovanje okolja,’’ pravi Matej Ogrin iz Cipre Slovenija.

Akcija je posebej izpostavila problematiko urbanega in tovornega prometa v Sloveniji. Ob tej priložnosti je CIPRA Slovenija izdala zloženko z naslovom »Slovenija se duši v prometu« (1), ki so jo delili mimoidočim. S plakati, ki so bili postavljeni cel dan ob Celovški cesti, so opozarjali, da mora promet plačati vse stroške, ki jih povzroča. Predlagali so, da se tovornjaki usmerijo na vlake ter poudarili, da t.i. megatovornjaki niso sprejemljivi. V okviru problematike urbanega prometa so dali prednost kolesarjem in pešcem ter poudarili, da v mesta sodijo ljudje in javni promet, ne pa avtomobili.

Še posebej so opozorili na problematiko velikih, neučinkovitih terenskih vozil v mestih z vzporedno akcijo »Stop terencem!«. ‘’Z akcijo smo, podobno kot sodniki na nogometnem igrišču, mimovozečim terenskim vozilom pokazali rdeč karton, ter jih tako opozorili na potratnost njihovih vozil,’’ je razložila Marjeta Benčina iz društva Focus. ‘’Želimo izpostaviti problem naraščajočega števila izjemno potratnih terenskih vozil v prometu ter ljudi pozvati, naj ne kupujejo velikih, potratnih avtomobilov za vožnjo po mestu,’’ je še poudarila Marjeta Benčina. Poleg omenjene potratnosti imajo terenska vozila (ali SUV) še številne druge negativne lastnosti (2).

Dogodek Ogenj v alpah je bil zaključen s prižiganjem bakel v centru mesta ter vzdolž Celovške ceste.

Kontakt:
Matej Ogrin, CIPRA Slovenije, društvo za varstvo Alp, tel: 041 612 604, e-pošta:
[email protected]a.org
Lidija Živčič , Focus društvo za sonaraven razvoj, tel: 041 291091, e-pošta:
[email protected]
Marjeta Benčina, Focus društvo za sonaraven razvoj, tel. 01 515 40 80, e-pošta: [email protected]

(1) www.cipra.org/sl/CIPRA/cipra-slovenija/novice/ogenj-v-alpah-9-avgusta/zgibanka-slo-promet-mala.pdf/view

(2) Negativne lastnosti terenskih vozil:
– njihov prvoten namen je bil vožnja po težko dostopnem terenu, zaradi modne muhe so se preselili v mesta, kjer so kot ‘’slon v trgovini s porcelanom’’;
– porabijo bistveno več goriva in imajo zato bistveno več emisij kot povprečen osebni avto
– študije kažejo, da so terenska vozila manj varna od osebnih (zaradi drugačnega težišča se ob hujših nesrečah prevračajo, kar je lahko usodno za voznika;
– so nevarni za druge udeležence v prometu, predvsem pešce in kolesarje. V hujših nesrečah je več smrtnih žrtev, če so vpletena terenska vozila;
– študije kažejo, da se v kar 90 % primerov terenska vozila uporabljajo na asfaltu, le slabih 10 % pa jih je uporabljenih na terenu;
– zavzemajo veliko prostora v že tako natrpanih urbanih območjih, na parkiriščih in v ulicah, ki niso dovolj široke za terenska vozila;
– glede na majhno učinkovitost so zelo draga.

V zadnjem času so postali terenci ali SUV-i modna muha in simbol moči. Posamezniki z njimi največkrat navzven izražajo svoje premoženjsko stanje. Psihologi razlagajo ta fenomen tudi kot ”podaljševanje ega”. Poleg tega pa na večji nakup terencev vpliva tudi marketing, ki pri kupcu ustvarja potrebe po neučinkovitem avtomobilu in mu vliva občutek večvrednosti, v primeru, da postane njegov lastnik.

Vendar je resničnost daleč od reklam in oglasov, ki predstavljajo terensko vozilo, ki se pelje čez prelepo podeželje, kjer ni zastojev in kjer voznik obvladuje cel svet. Resnica so zastoji v mestih, zaparkirani pločniki in iskanje parkirnega prostora za velikana. Žrtve pa so pešci in kolesarji, ki se morajo umikati ogromnim vozilom ter vsi prebivalci mesta, ki se dušijo v izpušnih plinih.

Informacije o učinkovitih vozilih so na voljo na http://focus.si/index.php?node=248