Ljubljana, 16. november 2021 – Razcvet prodaje električnih avtomobilov v Evropi je v nevarnosti, da se ustavi, kar bi lahko preprečilo prodajo 18 milijonov električnih vozil, kaže nova analizi mreže Transport & Environment, katere članica je tudi okoljska organizacija Focus. Okoljske zahteve glede prodaje novih vozil v EU so v zadnjem desetletju pripeljale prodajo električnih vozil na skoraj petino trga. Toda šibki cilji med letoma 2022 in 2030, ki jih postavlja EU v novem zakonodajnem predlogu, od proizvajalcev avtomobilov ne bodo zahtevali, da izpolnijo svoje načrte za proizvodnjo električnih vozil, in bi lahko povzročili 55 milijonov dodatnih izpustov CO2 – več kot letne emisije vseh avtomobilov v Španiji.
Cilj zmanjšanja emisij novo prodanih vozil za leto 2025 je glede na ugotovitve analize tako nizek, da ga bodo proizvajalci vozil glede na njihove proizvodne načrte dosegli že dve leti prej. Medtem ko morajo številne države EU do konca desetletja skoraj prepoloviti svoje skupne emisije, proizvajalci avtomobilov k temu ne bodo prispevali prav veliko. Države članice bodo brez večjega prispevka avtomobilske industrije le stežka dosegle svoje nacionalne podnebne cilje do leta 2030. To še posebej velja za države, kot je Slovenija, kjer je promet kriv za levji delež emisij toplogrednih plinov.
Katjuša Šavc iz Focusa pravi: “Razcvet električnih vozil so potiskala naprej pravila EU, ki so od proizvajalcev zahtevala avtomobile z manj emisijami, vendar se bo zmanjšal, če se ne bodo vmešali zakonodajalci. Zdaj je čas, da si zastavimo ustrezno ambiciozne cilje, če se želimo izogniti zapravljenemu desetletju v prizadevanjih za razogljičenje avtomobilov.”
Poleg premalo ambicioznih ciljev nov predlog še vedno ohranja vrzeli iz prejšnjega obdobja, ki še dodatno omejujejo vpliv EU pravil in povzročajo, da bodo proizvajalci avtomobilov samo letos prodali 840.000 električnih avtomobilov manj, ugotavlja analiza. Proizvajalci avtomobilov na primer lahko zasledujejo cilje, v kolikor prodajo velik delež težjih vozil, kar spodbuja prodajo športnih terencev (t.j. SUV) z visokimi emisijami. Prav tako so proizvajalci vozil disproporcionalno nagrajeni za prodajo priključnih hibridov, ki pa večino časa vozijo na konvencionalni pogon in ko niso napolnjeni lahko dejansko onesnažujejo bolj kot navadni avtomobili.
Vsesplošno izkoriščanje vrzeli v zakonodaji je pomagalo, da so vsi proizvajalci na poti, da izpolnijo cilj zmanjšanja CO2 za leto 2021, ugotavlja analiza T&E. In to v situaciji, ko imajo JLR, Volvo in Daimler v povprečju višje izpuste prodanih dizelskih in bencinskih avtomobilov kot pred petimi leti. T&E je svoje napoved postavil na podlagi emisij prodanih avtomobilov v prvi polovici leta 2021.
Katjuša Šavc zaključuje: “Proizvajalci avtomobilov na veliko oglašujejo svoje zelene zaveze, a na drugi strani s figo v žepu izkoriščajo vsako možnost, da bi odložili prehod na brezemisijska vozila. Politiki imajo sedaj, ko EU posodablja podnebne cilje, odlično priložnost, da jim stopijo na prste in zagotovijo njihov pravočasen prispevek k podnebnim ciljem.”
Vlade držav članic EU in evropski poslanci premlevajo predlog Komisije, sprejetje končne verzije pa se pričakuje v začetku leta 2023. Zakonodaja v obravnavi je priložnost, da Slovenija velikopotezno podpre bolj ambiciozne ukrepe, a vse kaže na mlahav odziv, ki ga gre deloma pripisati dejstvu, da Slovenija trenutno predseduje Svetu EU in se noče izpostavljati. A z januarjem upravičeno pričakujemo, da se bo v pogajanjih zavzela za povečanje ambicij.