Organizacija za trajnostni promet Transport & Environment (T&E) in društvo Focus pozdravljata predlog Evropske komisije o pametnem cestninjenju ter njeno zavezanost k mobilnosti brez emisij. Komisija je ponovno poudarila tudi svojo zavezanost k strožjim standardom CO2 za avtomobile, dostavna vozila in – prvič doslej – tudi tovornjake. Predstavniki T&E pravijo, da gredo ti ukrepi v pravo smer, a pravi pokazatelj namenov Evropske unije bo to, kako ambiciozni bodo standardi CO2, ter odločitev glede uvedbe mandata za vozila brez emisij.

William Todts, izvršni direktor T&E, pravi: »Pozdravljamo reformo cestninjenja, ki jo predlaga Evropska komisija. Cestnine, odvisne od prevožene razdalje, so odlično orodje za zmanjšanje zastojev, spodbujanje čistejših vozil in povečanje učinkovitosti prometa. Z novimi pravili bo poleg tega obračunavanje pametnejše, saj bo uvedeno razlikovanje glede na emisije CO2 ter popusti na vozila brez emisij. Ti ukrepi bodo dali velik zagon naložbam v učinkovitejše tovornjake in tovornjake brez emisij.«

Cestninski sistemi, kjer tovornjaki plačujejo glede na prevožene kilometre, so trenutno v veljavi v petnajstih državah EU. Evropska komisija želi s postopno odpravo vinjet do leta 2024 ta sistem razširiti na več držav. Cestninjenje po prevoženih kilometrih voznike spodbuja k iskanju najučinkovitejših poti ter jih odvrača od t. i. praznih potovanj, obenem pa zmanjšuje zastoje in onesnaževanje. Države, ki želijo uvesti cestne pristojbine za avtomobile, bi se morale držati teh pravil pametnejšega cestninjenja.

Cestnine se bodo za tovornjake izračunavale na podlagi izpustov ogljikovega dioksida, medtem ko bodo vozila brez emisij upravičena do 75% popusta na cestnino. Takšen sistem bo omogočila uvedba novih testov CO2 za tovornjake, t. i. testov VECTO. Države članice bodo v skladu z novo uredbo o spremljanju, poročanju in preverjanju emisij CO2, ki je bila izdana v okviru sprejetega svežnja o mobilnosti, morale začeti zmanjševati emisije tovornjakov.

Komisija je predstavila tudi načrte za uvedbo novih standardov za avtomobile, dostavna vozila in tovornjake. Standarde za avtomobile in dostavna vozila bo predlagala do leta 2017, v začetku leta 2018 pa prvič doslej tudi standarde na področju učinkovitosti porabe goriva za tovornjake. Promet je največji vir emisij toplogrednih plinov v EU, saj ga v glavnem poganja nafta. Države EU za uvoz nafte iz Rusije in Bližnjega vzhoda porabijo 250 milijard evrov letno. Novi standardi CO2 za vozila bodo ključnega pomena za države EU pri doseganju njihovih nacionalnih podnebnih ciljev ter zmanjšanju uvoza nafte.

William Todts pravi: »Promet postaja največji podnebni problem Evrope. Ambiciozni standardi CO2, skupaj z mandatom za vozila brez emisij, so to, kar potrebujemo, če želimo zmanjšati emisije iz naslova prometa, zmanjšati uvoz nafte ter povečati konkurenčnost naše industrije. Zdaj mora Komisija preiti od besed k dejanjem. Po aferi Dieselgate in potem, ko nas na področju električnih vozil prehitevata Kitajska in ZDA, je čas, da odločno postavimo Evropo na pot proti elektromobilnosti.«

 

 

Več informacij:

Katjuša Šavc

[email protected]