Več kot 320 evropskih mest omejuje umazanim vozilom vstop v predele mest z visoko onesnaženostjo zraka, kar je 40 % več kot leta 2019. 10 najbolj turističnih mest že danes zapira predele za umazana vozila na dizelski in bencinski pogon. Pred turističnim obiskom teh mest je tako najbolje predhodno poiskati bolj trajnostne alternative, predvsem pa morajo vlade oz. mestne oblasti povečati kapacitete vlakov, njihove hitrosti in prilagoditi počitniške vozne rede.

POROČILO JE NA VOLJO TUKAJ.

Turistična Italija je od 2019 skoraj podvojila število nizko emisijskih con, iz 98 na 172. Njihov sistem je nekoliko slabše organiziran, kar včasih povzroča zmedo pri voznikih. Nemčija ima trenutno 78 nizko emisijskih con, Velika Britanija 17, Nizozemska 14, Francija 8. Slovenija glede na klasifikacijo Urban Access Regulations Database nima nizko emisijske cone, nekatera mesta imajo bolj ali manj obsežne cone za pešce v samih središčih.

Onesnaženost zraka je glede na opozorila Svetovne zdravstvene organizacije velik javnozdravstveni problem, ki letno v Evropi povzroči vsaj 300 000 smrtnih žrtev. Cestni promet je eden glavnih razlogov za visoko onesnaženost. Študije kažejo na močno izboljšanje kakovosti zraka pri uvajanju nizko emisijskih con, ki imajo pozitiven vpliv tudi na trgovino v mestih. Glede na mnenjske raziskave bi večina prebivalcev evropskih mest dizelskim in bencinskim avtomobilom postopoma preprečila vstop v mesta.

V nekaterih primerih se nizkoemisijske cone širijo v predmestja, okoliška središča in na obvoznice. Večina nizkoemisijskih con prepoveduje vstop predvsem dizelskim vozilom Euro 4 standarda in starejšim ter bencinskim vozilom Euro 3 standard in starejšim, nekaj pa jih zaračunava pristojbine za vstop.

Na podlagi dogovorjenih načrtov ali zakonskih obveznosti naj bi se delež nizko emisijskih con do leta 2025 zrasel za 58 % na 507. Največja rast teh con se napoveduje v Španiji (146 do leta 2024). 27 mest bo zaostrilo obstoječe pogoje v nizkoemisijskih conah ali pa povečalo njihovo površino.

Pariz, Amsterdam in Kopenhagen naj bi do konca desetletja prepovedali vstop vsem bencinskim in dizelskim vozilom (t.i. brezemisijske cone), leta 2035 pa bo sledil Bruselj. Verjetno se bo seznam teh mest povečal, glede na to da je 100 Evropskih mest podpisalo zavezo, da bodo do 2030 postala podnebno nevtralna (med njimi Ljubljana, Kranj, Velenje). EU bo do 2035 prepovedala proizvodnjo avtomobilov na notranje zgorevanje, vključno s hibridi, kar podpirajo tudi večji proizvajalci vozil Volkswagen, Mercedes, Ford in Volvo.

Zemljevid nizkoemisijskih območij v evropskih državah

 

Materiali (v angleškem jeziku):