INCITE-DEM osvetljuje demokratične inovacije za reševanje evropskih demokratičnih in trajnostnih izzivov

Evropski projekt INCITE-DEM, v katerem sodeluje tudi Focus, je objavil dve prelomni poročili, ki raziskujeta zgodovinski prispevek demokratičnih inovacij k bolj vključujočemu upravljanju in spopadanju s perečimi izzivi trajnosti. Poročili sta na voljo v ključnem trenutku, ko se evropske in svetovne demokracije spopadajo z upadajočim zaupanjem, naraščajočim populizmom in vse bolj izrazitim razočaranjem javnosti nad tradicionalnimi političnimi institucijami. Poročili nudita poglobljeno zgodovinsko analizo o tem, kako lahko participativni in posvetovalni procesi pomagajo pri opolnomočanju državljanov ter krepitvi demokracije, hkrati pa izpostavljajo težavnost doseganja tovrstnih ciljev.

V arhivsko raziskavo je bil, kot oblika soodločanja in soupravljanja državljanov, iz Slovenije vključen instrument samoprispevka za zaščito in izboljšanje okolja v Ljubljani iz leta 1986. Referendum o samoprispevku takrat ni uspel, slovenski primer pa je zanimiv, ker je izjema od trendov, ki jih obravnavata poročili.

     

Fotografiji: Digitalna knjižnica Slovenije

Kaj so demokratične inovacije?

Demokratične inovacije so institucije, procesi in mehanizmi, namenjeni krepitvi in širjenju udeležbe državljanov v demokratičnem upravljanju. Presegajo tradicionalne mehanizme glasovanja z aktivnim vključevanjem državljanov v procese oblikovanja politik in odločanja ter zagotavljajo bolj neposredno obliko javnega udejstvovanja. Primeri vključujejo participativno pripravo proračuna, kjer državljani pomagajo pri odločanju o tem, kako se dodelijo javna sredstva, in t. i. deliberativni’ mini zbori, kot so zbori državljanov ali žirije, kjer naključno izbrani posamezniki razpravljajo o zapletenih javnih vprašanjih in posredujejo poglobljena priporočila oblikovalcem politik. Danes so demokratične inovacije pomembna orodja za boj proti zmanjševanju zaupanja v demokratične sisteme in za reševanje globalnih izzivov, kot so podnebne spremembe in družbena neenakost, z bolj vključujočim in učinkovitejšim upravljanjem. 

Ključne ugotovitve: zgodovinski pogled na demokratične inovacije

Poročilo prikazuje razvoj demokratičnih inovacij in oriše, kako so se prilagodile različnim političnim in družbenim kontekstom:

•  Šestdeseta in sedemdeseta leta prejšnjega stoletja: Gibanja za demokratizacijo so usvarila večje povpraševanje po participativnem upravljanju.
• Osemdeseta in devetdeseta leta prejšnjega stoletja: Participativno načrtovanje proračuna, ki je bilo uvedeno na globalnem jugu, se je pojavilo po vsem svetu in »deliberativni obrat« je poudaril vključevanje aktivnih državljanov v oblikovanje politik.
• Leta 2000-2010: Institucionalni okviri za demokratične inovacije so pridobili mednarodno priznanje, razvijajo se različni participativni mehanizmi, npr. deliberativni mini zbori.
• Leta 2010-2020: Obdobje hibridizacije, uveljavljanje digitalnih demokratičnih praks, hkrati pa napredujejo transformacije za izziv uveljavljenim modelom upravljanja.

Ta zgodovinski pregled poudarja predvsem prilagodljivost demokratični inovacij pri oblikovanju participativnih deliberativnih demokratičnih okvirov.

Neenakomerno izvajanje po Evropi

Poročili razkrivata razlike v sprejemanju in uspehu demokratičnih inovacij po Evropi. Združeno kraljestvo, Nemčija in Italija so na vrhu demokratičnih inovacij, kar kaže na dolgoletno tradicijo demokratičnega eksperimentiranja in uspešnost trenutnih prizadevanj za spodbujanje sodelovanja državljanov pri upravljanju. Te države so opazile velik porast inovacij, kot so participativna priprava proračuna in zbori državljanov, ki pomagajo preoblikovati lokalno in regionalno upravljanje.

Manj enotna pa je slika v drugih delih Evrope. Vzhodnoevropske države so demokratične inovacije sprejele omejeno. Empirični podatki kažejo, da lahko strukturna vprašanja, kot so šibkejše mreže civilne družbe in zgodovinske zapuščine avtoritarnosti, pojasnijo to razliko.

Španija, Belgija in Nizozemska kažejo zmerno angažiranost, z naraščajočim zanimanjem za demokratične inovacije, vendar še vedno zaostajajo za vodilnimi državami.

Neenakomerna porazdelitev demokratičnih inovacij v Evropi vzbuja zaskrbljenost glede njihovega dosega marginaliziranih skupin družbe, kar kaže na potrebo po nadaljnjih raziskavah in ciljni podpori za razširitev participativnega upravljanja v manj zastopanih regijah.

Večina demokratičnih inovacij se izvaja na lokalni ravni

Poročili poudarjata tudi opazen trend: večina demokratičnih inovacij se izvaja na lokalni ravni, najpogosteje v okviru projektov, ki jih vodi skupnost. Čeprav ta lokalna osredotočenost omogoča inovacije, se poraja vprašanja o razširljivosti. Zapletena, obsežna politična vprašanja, kot sta varstvo okolja ali gospodarska reforma, zahtevajo upravljanje na nacionalni ali celo nadnacionalni ravni. Kljub nekaterim primerom demokratičnih inovacij na nacionalni ravni, kot je irska ustavna konvencija ali nedavne podnebne skupščine po vsej EU, poročili opozarjata, da je razširitev teh inovacij še vedno velik izziv.

Celotni poročili so na voljo na spletni strani INCITE-DEM: https://incite-dem.eu

Poročilo in časovnica (e)sodelovanja in praks vključevanja TUKAJ
Podatkovna baza in časovnica o zgodovini sodelovanja in angažiranosti TUKAJ
Policy Brief TUKAJ

V kolikor vas zanimajo vključujoči, participativni demokratični procesi, se pridružite:

Projekt financira Evropska unija. Izražena stališča in mnenja so izključna odgovornost avtorjev in ne odražajo nujno stališč in mnenj Evropske komisije.