Tovornjaki predstavljajo le 3 % voznega parka, povzročajo pa 25 % vseh cestnih emisij iz prometa in so udeleženi v 18 % nesreč s smrtnim izidom, v katerih umre približno 7000 ljudi na leto [2]. Trenutna evropska zakonodaja določa ravno obliko prednjega dela kabine, zaradi česar so tovorna vozila neučinkovita in nevarna.

Sprememba zakonodaje, ki bo dopuščala daljše kabine, bo omogočila pametnejšo, zaokroženo obliko prednjega dela kabine. Ta sprememba pa pomeni boljšo aerodinamiko tovornjaka, manj možnosti nesreč, zaradi boljše vidljivosti, manjši vpliv frontalnih trkov ter manj primerov, ko tovornjak ob nesreči s pešci in kolesarji zapelje preko njih. Skratka, spremembe bodo pripomogle k temu, da bomo lahko vsako leto rešili na stotine življenj kolesarjev, pešcev in voznikov avtomobilov, kot tudi več milijard litrov dizel goriva.

Trenutna zakonodaja dopušča, da je dolžina kabine dolga izrecno 2,35 m, kar ne dovoljuje, da bi bil prednji del kabine bolj zaokrožen. To ovira napredek pri izkoristku goriva in varnosti. V študiji, ki jo je leta 2012 za evropsko organizacijo Transport and Environment pripravil Nemški inžinirski inštitut FKA [3], je prikazano, da bi zaokroženi prednji deli kabin lahko zmanjšali upor zraka za 12 % in izboljšali učinkovitost porabe goriva za 3 – 5 %, kar bi ob trenutnih cenah goriva pomenilo 1.500 EUR prihranka na tovorno vozilo na leto. Ta izboljšava na izkoristku goriva bi se odrazila na prihranku 5 milionov ton CO2.

„Evropski tovornjaki so obtičali v preteklosti in to Evropo stane milijarde evrov za izgubljeno gorivo. Predlog je zato majhen korak naproti tovornemu prometu primernemu za 21. stoletje,“ predlog predpisa komentira Katarina Otrin, vodja projektov pri društvu Focus.

Žal je v predlogu tudi predlagano, da bi bilo daljšim tovornjakom (25 m) dovoljeno prečkati meje med sosednjimi državami. 16 let je bilo namreč v zakonodaji določeno, da se daljše tovornjake ("megatrucks") dovoljuje zgolj v notranjem prometu [4]. Če bi predlog postal zakon, bi se uporaba t.i. Mega tovornjakov v EU gotovo povečala, kar bi povečalo cestni promet, emisije in nesreče.

V društvu Focus smo prepričani, da potrebuje Evropa boljša in ne večja tovorna vozila.

***

Infografika predlaganih izboljšav tovornih vozil je dostopna tukaj.

Opombe:

[1] Predlog Komisije za spremembo Direktive 96/53/EC je dostopen tukaj.

[2] TRL, 2010, ROBINSON, B. J.; HULSHOF, W.; ROBINSON, T.; KNIGHT, I. AEBS and LDWS exemptions study: draft final report.

[3] FKA, Design of a Tractor for Optimised Safety and Fuel Consumption, Aachen, 2012.

[4] Trenutna pravila o mednarodnem transportu pravijo, da tovorna vozila ne smejo presegati 18,75 metrov ali biti težja (polno naložena) od 40 ton.