Po ugotovitvah preizkusov vozniki avtomobilov z visokim sprednjim delom ne vidijo otrok, starih do devet let

Bruselj, Ljubljana, 12. junij 2025 – Po ugotovitvah nove raziskave višina sprednjih pokrovov novih avtomobilov v Evropi povprečno narašča za pol centimetra na leto, kar je posledica vse večje prodaje športnih terencev, t.i. SUV-jev. Ta trend je povezan s pojavom »širjenja avtomobilov«, ko preveliki športni terenci zasedajo vse več prostora v mestih in so nevarnejši v primeru prometnih nesreč. Pri preizkusih, ki jih opravila evropska organizacija T&E, vozniki v vozilih z najvišjimi pokrovi motorjev pred seboj niso mogli videti otrok, starih do devet let.

Koalicija za trajnostno prometno politiko, združenje organizacij in posameznikov, ki si prizadeva za trajnostno prometno politiko v Sloveniji in Evropi, opozarja na skrb vzbujajoče rezultate prve analize višine pokrovov motorjev na evropski ravni. Kot je navedeno v poročilu T&E o analizi, v katero so bile vključene EU, Velika Britanija in Norveška, so bili leta 2024 pokrovi motorjev novih avtomobilov v povprečju visoki 83,8 cm, kar je več kot leta 2010, ko so bili visoki povprečno 76,9 cm. To naraščanje višine sovpada s stabilno rastjo prodaje športnih terencev z 10 % evropskega trga leta 2012 na 56 % lani. Evropska in nacionalna zakonodaja ne omejujeta višine pokrovov motorjev.

Povprečna višina pokrova motorjev novo prodanih avtomobilov v EU, v Veliki Britaniji in na Norveškem – podatki za posamezne države so na voljo tukaj.

Višji pokrovi motorja pešce pogosto potisnejo pod vozilo

V prometnih nesrečah avtomobili z visokim sprednjim delom običajno zadenejo odrasle pešce nad njihovim težiščem, zaradi česar pogosto najprej zadenejo življenjsko pomembne organe. Višji je sprednji del vozila, večja je verjetnost, da bo oseba pri hitrosti do 50 km/h padla pod avtomobil, namesto da bi jo ta odbil vstran. Organizacija T&E navaja, da je analiza prometnih nesreč v Belgiji, v katerih je bilo udeleženih 300.000 udeležencev v prometu, pokazala, da se z 10 cm višjim pokrovom motorja (90 cm namesto 80 cm) tveganje smrti za pešce, kolesarje in druge ranljive udeležence v prometu poveča za 27 %.

Poleg tega vozniki zaradi visokih pokrovov motorjev težje vidijo druge udeležence v prometu. S preizkusi, ki jih je naročila organizacija T&E, je bilo ugotovljeno, da voznik avtomobila Ram TRX, ki ima najvišji sprednji del v EU in Veliki Britaniji, ne vidi otrok, starih do devet let, ki stojijo neposredno pred njim, medtem ko voznik avtomobila Land Rover Defender ne vidi otrok, starih do štiri leta in pol.

Višji kot je pokrov motorja, večji je mrtvi kot. Več SUV-jev z visokim sprednjim delom bi pomenilo, da še več voznikov ne bi videlo otrok.

Slovenija: prodaja SUV-jev raste, višina pokrova motorja nad povprečjem

Podatki za Slovenijo kažejo, da je povprečna višina pokrova motorja pri novih avtomobilih celo nekoliko višja od povprečja držav EU, Velike Britanije in Norveške. Med letoma 2010 in 2024 se je v Sloveniji povprečna višina pokrova motorja povečala s 77,77 cm na 84,03 cm. K temu pomembno prispeva vse večja prodaja športnih terencev – njihov delež med novimi vozili se je v Sloveniji povzpel s 35 % v letu 2019 na 45 % v letu 2023.

Primerjava Slovenije s trendom v Evropi (EU z VB in Norveško)

Katjuša Šavc iz okoljske organizacije Focus, ki je članica evropske koalicije Clean Cities Campaign in slovenske Koalicije za trajnostno prometno politiko, poudarja:

“Predimenzionirana vozila nimajo mesta v gosto naseljenih urbanih okoljih, kjer živijo in se igrajo otroci, kjer se ljudje gibljejo peš ali s kolesom. Avtomobilska industrija in prodajalci zavestno spodbujajo rast prodaje športnih terencev, saj imajo prav na teh vozilih najvišje dobičke. Gre za strategijo, ki na račun večjega zaslužka brez zadržkov ogroža prometno varnost in onesnažuje okolje. Ko se avtomobili višajo, širijo in težijo, to ni naključje – gre za načrtno trženjsko strategijo proizvajalcev in prodajalcev, ki z velikimi vozili ustvarjajo največje marže. Mesta bi se lahko z odloki borila proti rabi teh vozil in omejevala njihov dostop. Uvedla bi lahko posebne prometne režime, ki velikim SUV-jem in drugim težkim vozilom onemogočajo vožnjo po občutljivih območjih – okrog šol, vrtcev, bolnišnic in v mestnih središčih. Prav tako bi lahko uvedla progresivne parkirnine in davke, ki odražajo velikost, težo in vpliv vozila na prostor ter varnost.”

Če ne bomo sprejeli omejitev, se bo ta težava zgolj še povečevala

Organizacija T&E in člani mreže Clean Cities Campaign so EU in Veliko Britanijo pozvali, naj do leta 2035 v okviru svežnja reform za omejitev vedno večjih dimenzij avtomobilov določita maksimalno višino pokrova motorja. Pozivu se je pridružila tudi Koalicija za trajnostno prometno politiko. Študija priporoča, da se za pokrove motorjev v nadaljnjih študijah določi maksimalna višina 85 cm. Dolgo prehodno obdobje do leta 2035 bi lahko pomagal čim bolj zmanjšati motnje v obstoječi proizvodnji in oblikovanju. Poleg tega bi morale nacionalne in mestne oblasti poskrbeti za pravičnejšo obdavčitev in parkirnine, ki bi odražale težo in velikost vozil. Dokler zakonodajalci ne bodo izboljšali dostopnosti podatkov o velikosti, je v večjem delu Evrope najboljši razpoložljivi približek teža vozil.

Kontakta za več informacij:

Koalicija za trajnostno prometno politiko (KTPP) je neformalno združenje organizacij in posameznikov, ki si prizadeva za trajnostno prometno politiko v Sloveniji. Spremlja in se odziva na aktualne procese v slovenski in evropski prometni politiki in hkrati povečuje medsebojno informiranost o dogajanju na prometnem področju.