Nujno moramo zmanjšati porabo energije in količino emisij TGP v prometnem sektorju. Kot ena od možnih rešitev za to so se v preteklosti nakazovala biogoriva. A ta rešitev je odprla mnogo problemov. Količina resnično trajnostnih biogoriv je namreč zelo omejena.
Poglejmo na primeru odpadnega kuhinjskega olja (UCO – Used Cooking Oil).
Sliši se odlično in zelo zero-waste, da ponovno uporabimo odpadno kuhinjsko olje za pogon vozil, vendar se je v praksi izkazalo, da povpraševanje oziroma potrebe po biogorivih iz rabljenega olja za kuhanje močno presegajo količino, ki je na voljo. In to vodi v goljufije.
V Evropi trenutno pokurimo 8-krat več odpadnega kuhinjskega olja, kot ga zberemo, oziroma 4-krat več kot bi ga maksimalno zbrali, če bi se pri zbiranju še bolj potrudili tudi v gospodinjstvih. Trenutno večino prispevajo gostinski obrati.
V organizaciji Transport & Environment (T&E) navajajo, da dnevno v Evropi pokurimo več kot 130.000 sodov rabljenega olja za kuhanje. Ker so se za surovino začeli zanimati še letalski prevozniki, pa povpraševanje sploh presega količine, zbrane na trajnostni način, in zato se Evropa vse bolj zanaša na uvoz iz azijskih držav. Največ odpadnega olja uvozimo iz Kitajske, Indonezije in Malezije. Podobno se dogaja v Združenih državah Amerike, kjer prav tako strmo narašča povpraševanje po odpadnem kuhinjskem olju. Trenutno poraba v ZDA znaša okoli 40.000 sodov na dan.
Malezija izvozi trikrat več kot zbere
Analiza T&E je pokazala, da zaradi vse večjega povpraševanja Evrope in ZDA tudi države izvoznice nimajo tako velikega potenciala za zbiranje, kot je izvoza, zato je dvom o goljufijah na mestu. Na primer Malezija izvozi že trikrat več rabljenega olja, kot ga zbere, kar pomeni, da se goljufije, kot je skrita uporaba palmovega olja in podobno, zelo verjetno dogajajo v velikem obsegu, kar ima tudi negativne okoljske posledice. Zagon pa jim dajejo koristi od visokih spodbud za napredna in odpadna biogoriva v Evropi.
Člani organizacije T&E zato opozarjamo, da bi morale države članice EU ukiniti spodbude za biogorivo iz uvoženega rabljenega olja.
Več informacij o študiji, podrobnejše številke in priporočila za EU so dostopne na strani T&E: https://www.transportenvironment.org/articles/uco-unknown-cooking-oil-high-hopes-on-limited-and-suspicious-materials