Ljubljana, 16. 1. 2020 – Kot so pokazala testiranja dveh najbolj prodajanih dizelskih vozil, novi dizelski avtomobili onesnažujejo tudi do 1.000‑krat bolj od njihovih običajnih vrednosti. Do nevarnih porastov v emisijah delcev prihaja, ko se med vožnjo vključi funkcija čiščenja filtrov. To se lahko zgodi med vožnjo v urbanem okolju, avtomobil pa lahko med čiščenjem filtra prevozi tudi do 15 km. Uradni testi emisij vozil takšnih porastov dejansko ne upoštevajo. V Evropi ima takšne filtre več kot 45 milijonov avtomobilov, ki skupaj opravijo 1,3 milijarde čiščenj filtrov letno.

Po besedah organizacije Transport & Environment (T&E), ki je naročila neodvisne laboratorijske preizkuse in katere član je tudi društvo Focus, morajo zakonodajalci sprejeti, da dizelska vozila še vedno močno onesnažujejo okolje, ter morajo sprejeti strožje omejitve ter strožja testiranja emisij vozil.

Nissan Qashqai in Opel Astra, drugi in četrti najbolje prodajani model v svojem segmentu, sta na neodvisnih preizkusih med čiščenjem filtrov presegla zakonske omejitve za emisije delcev za 32–115 odstotkov. Toda zaradi luknje v zakonodaji ta zakonska omejitev ne velja za primere, ko avtomobili na uradnih preizkusih čistijo filtre, kar pomeni da pri testiranih vozilih ni upoštevanih 60–99 odstotkov reguliranih emisij delcev.

Katjuša Šavc, sodelavka društva Focus, pravi: »Ti preizkusi kažejo, da nova dizelska vozila še vedno niso čista. Pravzaprav vsakodnevno povzročajo nevarno visoke emisije delcev v naših mestih in na naših avtocestah. Proizvajalcem avtomobilov se gleda skozi prste, toda za to plačujejo pljuča ljudi. Proizvajalci bi morali narediti svoja vozila čistejša, če jih želijo prodajati.«

Ko so v laboratoriju merili najmanjše, neregulirane ultrafine delce, so se skupne škodljive emisije pri modelih Nissan Qashqai in Opel Astra povečale za dodatnih 11–184 odstotkov. Teh ultrafinih delcev na uradnih testiranjih ne merijo, vendar naj bi bili najbolj nevarni za zdravje ljudi, saj prodrejo globoko v telo in jih povezujejo z vrsto bolezenskimi stanji.

Čiščenje filtra, s katerim se preprečuje zamašitev dizelskega filtra za delce, lahko poteka v vseh voznih razmerah, tudi v mestih in na območjih, kjer se zadržujejo ranljive skupine kot so otroci, starostniki, nosečnice in ljudje s kroničnimi bolezni dihal. Na testiranjih so vrednosti delcev med vožnjo po mestu ostale visoke še 30 minut po koncu čiščenja. Oba testiranja modela sta bila v skladu z zakonskimi omejitvami za emisije NOx.

Anna Krajinska, inženirka za emisije pri T&E, pravi: »Regulirani delci predstavljajo le polovico zgodbe. Še večjo grožnjo naj bi predstavljali najmanjši, ultrafini delci, a teh na uradnih preizkusih ne merijo. Z naslednjim standardom onesnaževanja Euro morajo biti odpravljene vrzeli v predpisih in določene omejitve za vsa onesnaževala. Cilj je standard, ki bo zahteval ničelne emisije vozil na naših cestah.«

Pri organizaciji T&E pravijo, da bi morala nova Evropska komisija svoja pooblastila izkoristiti tudi za to, da od homologacijskih organov zahteva preizkuse avtomobilov na cesti, po tem, ko so bili prodani – tako kot to počne agencija za varstvo okolja (EPA) v ZDA.

Onesnaženost z delci vse bolj velja za ‘najhujšega onesnaževalskega sovražnika’, saj so nevarnim vrednostim delcev izpostavljeni prebivalci v treh izmed štirih evropskih mest. Tovrstna onesnaženost zraka je najtesneje povezana s pojavnostjo raka, kronična izpostavljenost pa vpliva na srce in pljuča.

 

Dostop do poročila: New diesels, new problems.

 

Več informacij:

Katjuša Šavc

Focsu, društvo za sonaraven razvoj

[email protected]