Znižanja emisij CO2 pri vozilih so neposredno povezana z izboljšanjem energetske učinkovitosti vozil. V letu 2008 so proizvajalci avtomobilov agresivno lobirali za oslabitev ciljev in podaljšanje roka za dosego zmanjšanja emisji v novih vozilih. EU je na koncu sprejela cilj 130 g/km v letu 2015. Trenutno se skozi zakonodajni postopek prebija nov predlog EU za določitev emisijskih standardov za lahka gospodarska vozila , proizvajalci avtomobilov pa zopet zahtevajo oslabitev ciljev in rokov. 

"Pred tremi leti so v avtomobilski industriji govorili, da ne bodo mogli izpolniti ciljev za CO2 v predvidenem času, vendar kaže, da bodo zdaj te cilje dosegli veliko pred rokom. Zdaj predstavniki te iste industrije govorijo, da ni mogoče doseči predlaganih CO2 standardov za lahka gospodarska vozila. Čas je, da pod vprašaj postavimo verodostojnost teh trditev ", je povedal Jos Dings, direktor T&E.

Kriza le delno odgovorna; več kot polovica izboljšav je posledica izboljšane tehnologije

Proizvajalci avtomobilov so v lanskem letu zabeležili rekordno znižanje povprečnih emisij CO2 in sicer za 5,1 %. Mnogi analitiki in komentatorji so domnevali, da je to v večini posledica finančne krize in vladnih subvencij za nakup novih avtomobilov (tako imenovane spodbujevalne sheme za nakupe novih vozil), ki sta vplivali na preusmeritev povpraševanja potrošnikov v smer cenejših in praviloma manjših in bolj učinkovitih avtomobilov.

Toda poročilo organizacije T&E [2] kaže, da gospodarska kriza in subvencije niso najpomembnejši dejavniki lanskoletnega znižanja emisij CO2. Ugotovljeno je, da je več kot polovica oziroma skoraj 3 % zmanjšanj v letu 2009, posledica izboljšanja povprečne učinkovitosti, ki je bila dosežena z izboljšano tehnologijo, ne pa s prodajo manjših avtomobilov.

Poročilo ugotavlja tudi, da je pet podjetij (Toyota, Suzuki, Daimler, Ford in Mazda) doseglo več kot 3 % zmanjšanje CO2 z uporabo nove tehnologije, medtem ko so v treh podjetjih (Hyundai, Suzuki [3], Fiat) dosegli enako zmanjšanje s prodajo manjših vozil s pomočjo subvencij.

"Ti podatki kažejo, da lanskoletni velik napredek v učinkovitosti porabe goriva ni bil samo posledica prehoda na manjše avtomobile; ampak tudi uvajanja tehnologije za večjo učinkovitost vozil. Trend zniževanja emisij CO2 je torej strukturen in se bo nadaljeval tudi, ko se trg vrne v normalno stanje. CO2 zakonodaja očitno deluje," povzema sklepe poročila Marjeta Benčina iz Focus društva za sonaraven razvoj.

Zadnje raziskave kažejo, da je v 2009 emisije CO2 najbolj zmanjšala Toyota (za 10 %) in je trenutno najuspešnjejša pri doseganju cilja za leto 2015. BMW, podjetje, ki je naredilo največji napredek v letih 2007 in 2008, pa je v letu 2009 doseglo le 2 % zmanjšanje emisij CO2 z izgovorom, da se je njihov program “učinkovita dinamičnost” zaključil. 

Skupina Volkswagen, najbolj prodajan evropski proizvajalec avtomobilov, je lansko leto zopet razočarala –  tako pri povprečju CO2 v voznem parku (pristali so na 12. od 14. mest), kot pri letnem napredovanju (10. od 14. mest), kljub temu, da ima nekatere, z vidika CO2, zelo konkurenčne modele. Glede na poročilo T&E Volkswagen v primerjavi z drugimi proizvajalci ohranja relativno nizek delež najbolj učinkovitih vozil. To tudi pojasnjuje dejstvo, zakaj je imel povprečen nov avtomobil skupine Volkswagen še vedno višje emisije CO2 od povprečja BMW, čeprav je 8 % lažji in 27 % manj močan.

[1] Organizacija Transport and Environment (T&E) je evropski zagovornik trajnostnega prometa. Focus društvo za sonaraven razvoj je aktiven član T&E.
[2] Celotno poročilo je na voljo na spletni strani T&E: www.transportenvironment.org. Poročilo je brezplačno dostopno za medije, vladne ustanove, EU institucije, nevladne organizacije (razen industrijskih združenj) in akademske kroge. Cena za komercialne uporabnike je 250 EUR na bralca.
[3] Suzuki je močno zmanjšal emisije CO2 na račun povečane prodaje majhnih vozil zaradi subvencije in izboljšane tehnologije na številnih področjih; zato se podjetje pojavi na obeh seznamih.

***

Več informacij:

 – Bruselj: Dudley Curtis, T&E, [email protected], +32 485 379 945

 – Slovenija: Marjeta Benčina, Focus društvo za sonaraven razvoj, [email protected], 031 398 803

 

Sporočilo za javnost v pdf. obliki.