‘Ker se le redko kdo med nami zaveda polnih stroškov svojega avtomobila, slednji pa so velik zajedalec družinskega proračuna, smo se odločili ljudem ponuditi orodje za hiter in preprost izračun stroškov avtomobila,’ je pojasnila Marjeta Benčina, vodja programa Mobilnost v Focus društvu. V kalkulator [1] je treba vnesti stroške nakupa avtomobila, registracije, zavarovanja, število prevoženih kilometrov na leto, ceno avtocestne vinjete in popravil ter rednega pregleda avtomobila. ‘V kalkulator nismo všteli dodatnih stroškov, kot so na primer nakup prtljažnika ali stojala za kolesa, senčniki, pokrivala proti toči ali smoli, pranje avtomobila, dodatne varnostne ukrepe itd, vendar pa tudi ti dodatni stroški pogosto niso zanemarljvi,’ dodaja Katarina Otrin, ki je pripravila spletni kalkulator.
Izračuni so pokazali, da bomo za avtomobil cenejšega cenovnega razreda (cena okoli 10 000 evrov), ki ga bomo vozili povprečno 5 let, z najnižjimi zavarovanji in ostalimi taksami, z minimalnim številom prevoženih kilometrov in nizko porabo goriva (5 l/100 km), z majhnimi stroški parkiranja in minimalnimi stroški servisiranja, s predpostavko, da se nam avtomobil v tem času ne pokvari in nimamo prometnih nesreč, na leto odšteli vsaj 3000 evrov.
Minimalna plača v Sloveniji znaša manj kot 600 evrov. To pomeni, da dela posameznik z minimalno plačo na letni ravni 5 mesecev za posedovanje in vzdrževanje svojega avtomobila oz. (preračunano v dneve) 12 dni na mesec ali 3 dni na teden. ‘Ali nam avto res pomeni toliko, da mu posvečamo tolikšen delež svojega zaslužka in časa? Predpostavimo, da prejemate dvokratno minimalno plačo (in isto kategorijo avtomobila in okoliščine, kot so opisane zgoraj): ali želite delati cel ponedeljek in še pol torka samo za vaš avto? Pomislite, koliko drugih stvari bi si lahko privoščili za ta denar, kam vse bi lahko peljali otroke na izlet z javnim prometom ali pa kje bi si vse lahko privoščili večerjo in morda jezikovni tečaj in podobno,’ razmišlja naglas Marjeta Benčina.
‘Vsi primerjamo cene vozovnice javnega prometa s ceno goriva, ki ga porabimo, da pridemo iz točke A v točko B, vendar to ni verodostojna in realna primerjava cene enega in drugega prevoznega sredstva. Če bi v svojo računico vključili še storitev avtomehanika, tehničnih progledov, avtopralnic in vsega ostalega, kar potrebuje vaš avtomobil, bi se marsikdo zamisli, ali je avto kot prevozno sredstvo resnično bolj ugoden, kot ostali načini prevoza,’ opozarja Katarina Otrin.
‘Res je, da v Sloveniji ne slovimo po učinkovitem in kakovostnem javnem prevozu, vendar pa je zgodba zatona javnega prometa tesno povezava z zgodbo o vzponu rabe avtomobila. Če nas bo več uporabljalo javni prevoz, bo le-ta postopoma postajal bolj učinkovit in cenejši. Upamo, da vas bo kalkulator spodbudil k razmisleku, ali je res smiselno velik del življenja nameniti posedovanju avtomobila, ali pa je morda bolje spodbuditi rabo javnega prevoza,’ še dodaja Otrinova.
Z vsemi naštetimi ukrepi pa skrbimo tudi za okolje. Ne le vožnja, tudi proizvodnja avtomobila ima negativen vpliv na okolje. Poskusimo se čim bolj trajnostno gibati in zmanjšati svoj ekološki odtis, vsaj na področju mobilnosti. Če ne gre drugače, za začetek poskusite z varčno vožnjo. Zakaj bi divjali po avtocesti 150 km/h, če bomo s hitrostjo 100 km/h prišli 10 minut kasneje na izbrano destinacijo in privarčevali veliko goriva?
—
[1] Kalkulator je dostopen na strani http://focus.si/avto.html
***
Kontakt: Anela Bešo, [email protected], 031 204 595
Dodatne informacije: Marjetka Benčina, [email protected], 031 398 80
Sporočilo za javnost v pdf. obliki najdete tukaj: PR_avtomobilski kalkulator_20100811.pdf 58.89 KB 16.08.2010 11:03