Obvestilo Evropske komisije glede ciljev na področju izpustov CO2 za avtomobile in kombije predstavlja darilo evropskim proizvajalcem avtomobilov ter ne naslavlja največjega problema EU na področju podnebja, tj. prometa.

30-odstotni delež vozil brez emisij v skupni prodaji novih vozil do leta 2030 je dobrodošel cilj, a brez predvidenih kazni v primerih neupoštevanja cilja je ta v veliki meri neučinkovit. Pravila so bila razrahljana v zadnjem trenutku, po telefonskem pogovoru med uradom predsednika Evropske komisije Junckerja in Matthiasom Wissmannom, predsednikom nemškega združenja avtomobilske industrije (VDA).

Predlog Komisije prav tako ne odgovarja ustrezno na nujno potrebo po reševanju problema emisij CO2 iz naslova prometa, ki je razviden iz 2,1% povečanje teh emisij v lanskem letu, medtem ko emisije iz naslova drugih sektorjev upadajo. Konkretno predlog zakona zahteva zgolj 30-odstotno zmanjšanje emisij CO2 novih avtomobilov v obdobju 2021–2030, z vmesnim ciljem 15-odstotnega zmanjšanja do leta 2025. To predstavlja manj kot tretjino potrebnega zmanjšanja emisij v cestnem prometu do leta 2030. Posledično se bodo morale države članice zateči k veliko težjim ukrepom, kot so omejevanje prometa, prepoved avtomobilov z motorjem z notranjim izgorevanjem ali zelo veliko povečanje davka na gorivo.

Greg Archer, direktor za področje čistih vozil pri organizaciji T&E, pravi: »Komisija se je na poziv avtomobilske industrije odzvala tako, da jo je nagradila z neučinkovito zakonodajo. Odprava kazni zaradi neupoštevanja ciljev na področju deleža vozil brez emisij predstavlja avtogol za Komisijo. To pomeni, da EU predaja globalno prevlado na področju električnih vozil Kitajski, ki bo z veseljem izvažala svoje modele v Evropo in s tem ogrozila delovna mesta v evropski avtomobilski industriji

Predlog zakona sicer vključuje določbe za boljši nadzor dejanske porabe goriva na terenu, a ne vsebuje učinkovitega sistema, ki bi zagotavljal, da bo do zmanjšanja emisij prišlo tudi na cestah in ne zgolj pri pomanjkljivih laboratorijskih testih. Odkar je bila leta 2009 sprejeta trenutno veljavna uredba, je bilo na cesti dejansko uresničenega manj kot polovica (40 %) zmanjšanja emisij CO2, izmerjenega v uradnih podatkih.

Predlog zakona bosta sedaj obravnavala v Evropskem svetu in Evropskem parlament, kjer bodo pripravili svoje predloge, preden bo v začetku leta 2019 dosežen končni kompromis. Evropski parlament je pred tem podprl 18–28% zmanjšanje emisij do leta 2025. Devet držav članic je pisalo Komisiji s predlogom, da se emisije do leta 2030 zmanjšajo za 40 odstotkov.

Greg Archer zaključuje: “Morda je trenutno, ob polčasu, avtomobilska industrija v prednosti, a tekme še ni konec. Zdaj so na vrsti države članice in Evropski parlament, ki morajo spremeniti predlog tako, da bo Evropo postavil nazaj na pot čistih avtomobilov in kombijev ter ustvarjanja lastne globalno konkurenčne avtomobilske industrije. Na žalost se Evropska komisija ni veliko naučila iz preteklih napak in ni izpolnila ničesar od naštetega