Priključni hibridi sredi nove emisijske afere – preizkusi pokazali višje emisije od oglaševanih

Prodaja priključnih hibridnih vozil (PHEV) v Evropi zelo hitro narašča, toda preizkusi najnovejših modelov so potrdili, da ti onesnažujejo okolje precej bolj, kot to trdijo njihovi proizvajalci – tudi v primeru, da začnejo vožnjo z napolnjeno baterijo. Vsi trije najpriljubljenejši modeli priključnih hibridov v letu 2020 so imeli na preizkusu v realnih pogojih višje emisije CO2 od oglaševanih, enako kot so pokazale raziskave za starejša vozila PHEV [1].

V organizaciji Transport & Environment (T&E), ki je naročila te preizkuse, pravijo, da bi morale vlade za tovrstna vozila ukiniti subvencije za nakup ter izdatne davčne olajšave, zaradi katerih grozi še ena afera z emisijami.

Povzetek poročila

Celotno poročilo: Plug-in hybrids: Is Europe heading for a new Dieselgate?

Pri modelih BMW X5, Volvo XC60 ter Mitsubishi Outlander je podjetje Emissions Analytics na preizkusu s polno baterijo in v optimalnih razmerah izmerilo 28–89 odstotkov višje emisije CO2 od oglaševanih. S prazno baterijo so pri vseh treh modelih izmerili 3‑ do 8-krat višje vrednosti emisij od uradnih, pri vožnji v načinu polnjenja baterije, ki bi lahko postala pogostejša zaradi polnjenja pred vstopom na predvidena območja z nizkimi emisijami, pa so bile vrednosti emisij pri preizkušenih priključnih hibridih 3–12‑krat višje.

Julia Poliscanova, višja direktorica za čista vozila pri organizaciji T&E, pravi: »Priključni hibridi so lažni električni avtomobili, ki so zasnovani za laboratorijske preizkuse in davčne olajšave, ne pa za resnično vožnjo. Naši testi kažejo, da tovrstni avtomobili tudi v optimalnih pogojih, z napolnjeno baterijo, onesnažujejo bolj, kot to oglašujejo njihovi proizvajalci. Če jih ne vozite zmerno, lahko njihove ogljične emisije vrtoglavo narastejo. Države bi morale te avtomobile prenehati subvencionirati z milijardami davkoplačevalskega denarja.«

Ko je baterija enkrat prazna, lahko po ocenah T&E trije preizkušeni priključni hibridi v načinu vožnje na motor prevozijo samo 11–23 kilometrov, preden presežejo svoje uradne vrednosti emisij CO2 na kilometer. To je v nasprotju z zavajajočimi trditvami proizvajalcev, da so vozila PHEV, ki so trenutno dostopna na trgu, primerna za vožnjo na daljše razdalje. Dejansko je potrebno takšna vozila polniti precej pogosteje od električnih avtomobilov, ki lahko z enim polnjenjem baterije prevozijo okoli 300 kilometrov.

Proizvajalci sicer krivijo kupce, ki naj bi preveč uporabljali motor, toda trenutno prodajani modeli vozil PHEV pogosto ne ponujajo zadostne moči, avtonomije ali hitrosti polnjenja. Tako na primer dva izmed preizkušenih modelov, BMW X5 in Volvo XC60, ne omogočata hitrega polnjenja, pa tudi v navodilih za uporabo pri modelu Mitsubishi Outlander piše, da se lahko motor vklopi, če je sistem PHEV prevroč ali prehladen, če hitro pospešujemo ali če deluje klimatska naprava.

Kot pravi Julija Poliscanova: »Proizvajalci avtomobilov za visoke emisije priključnih hibridov krivijo voznike. Toda v resnici večina vozil PHEV preprosto ni dovolj kakovostnih. Imajo šibke električne motorje ter velike, onesnažujoče motorje na notranje izgorevanje, poleg tega pa ne omogočajo hitrega polnjenja. Priključni hibridi imajo prihodnost samo v primeru, da popolnoma spremenimo način dodeljevanja ugodnosti pri preizkusih in predpisih EU o avtomobilskih emisijah CO2. V nasprotnem primeru se bodo priključna hibridna vozila kmalu pridružila dizelskim na smetišču zgodovine.«

Proizvajalci avtomobilov s prodajo priključnih hibridov lažje dosegajo standarde EU na področju avtomobilskih emisij CO«, saj so tovrstna vozila trenutno deležna dodatnih ugodnosti. Po mnenju organizacije T&E mora EU pri reviziji ciljev glede emisij za obdobje do leta 2025 in 2030, ki je na vrsti naslednje leto, te slabosti v predpisih odpraviti.

In kakšna je situacija v Sloveniji?

Prodaja priključnih hibridov in njihova popularnost raste tudi pri nas. Vlada je prejšnji teden potrdila predlog Zakona o davku na motorna vozila, kjer je davek na nove priključne hibride utemeljen le na EURO standardu 6d in znaša pičlih 30 € (če imajo uradne izpuste do 50 g CO2 / km). Takšni odpustki so za okoljsko škodljive avtomobile neupravičeni. Na srečo je Ekosklad spomladi umaknil subvencije za PHEV in obdržal le subvencije za električna vozila.

VEČ INFORMACIJ:

Julija Poliscanova, Transport&Environment, direktorica za čista vozila, [email protected], +32 (0)471 449 643

Anna Krajinska, Transport&Environment, inženirka, [email protected], +44 (0)7761536337

Marjeta Benčina, Focus, društvo za sonaraven razvoj, [email protected], 059 071 327

OPOMBE:

[1] Mednarodni svet za čisti prevoz (ICCT ) je analiziral podatke do leta 2019 in ugotovil, da so bile pri priključnih hibridih emisije CO2 v praksi običajno 2–3‑krat višje od vrednosti, ugotovljenih v postopkih odobritve.

Organizacija T&E je opravila analizo evropskih raziskav glede emisij CO2 pri vozilih PHEV, ki so jih v obdobju 2016–2018 vozili lastniki na cestah ­– pokazala je, da so bile realne emisije v povprečju 2,5‑krat višje od vrednosti na uradnih preizkusih.

 

Gl. tudi:

The ICCT, Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles: Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions, (2020). https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020

T&E, UK briefing: The plug-in hybrid con, (2020). https://www.transportenvironment.org/publications/uk-briefing-plug-hybrid-con