State of public transport in the CEE region – analysis
Ensuring quality public transport is key to effectively tackling transport poverty. The ECF Transport Poverty in CEE Region project carried out in-depth analyses of the state of public transport in all partner countries - Slovakia, Hungary, Croatia and Slovenia. A special emphasis was placed on the improvement of mobility services in rural areas, where accessibility to transport is particularly important. Analysis for Hungary Analysis for Slovakia
Analize storitev JPP z vidika prevozne revščine
Za učinkovito reševanje problematike prevozne revščine je ključno zagotavljanje kakovostnega javnega prevoza. V sklopu projekta ECF Transport Poverty in CEE Region so bile izvedene poglobljene analize stanja javnega prevoza v vseh partnerskih državah – na Slovaškem, Madžarskem, Hrvaškem in v Sloveniji. Poseben poudarek je namenjen izboljšanju prevoznih storitev na podeželskih območjih, kjer je dostopnost prevoza še posebej pomembna. Analiza storitve JPP v Sloveniji (SLO) Analiza storitve JPP na Madžarskem (ENG) Analiza storitve JPP na Slovaškem (ENG)
Zelena luč na Valu 202: brez sprememb bo vse več ljudi prevozno revnih
“Če imaš avto in denar za gorivo, so ti dostopne skoraj vse destinacije” Podkast Vala 202 Zelena luč je že drugič kurirala naša Marjeta Benčina. Tokrat je oddaja potekala v znamenju prevozne revščine, s posebnim poudarkom na dveh izmed bolj zapostavljenih skupin v prometu - ženskah in starejših. Prevozna revščina je stanje, ko ima posameznik ali pa gospodinjstvo omejen dostop do ključnih storitev in dejavnosti, ker je prevoz do njih bodisi neustrezen, ali pa si ga težko privoščijo. Drugače povedano - "prevozno revni ljudje so tisti, ki nimajo ustreznega prevoza do službe, šole, zdravnika, upravne enote, banke, trgovine in tako [več ...]
Evropska komisija mora ohraniti ambiciozne cilje za zaščito človekovih pravic in okolja
Skupaj z več kot 160 nevladnimi organizacijami pozivamo Evropsko komisijo, da vztraja pri svojih dosedanjih ambicioznih zakonodajnih ukrepih na področju odgovornosti podjetij pri spoštovanju človekovih pravic in varstvu okolja. Skupni odziv je odgovor na napoved predsednice Evropske komisije Ursule von der Leyen novega »omnibus« predloga, ki bi hkrati spremenil tri ključne zakonodaje, ki imajo za skupni cilj odgovornost podjetij za spoštovanje človekovih pravic in okolja
Posvet: Nadgradnja ukrepov za zmanjševanje energetske revščine
Slovenija ima nekaj zelo dobrih ukrepov za boj proti energetski revščini, ki jim je potrebno še dodatno utrditi pot do tistih, katerim so namenjeni. Prav tako bi bilo potrebno obstoječe ukrepe nadgraditi, pri čemer pa je veliko odprtih vprašanj. Odgovore nanje bomo iskali na posvetu 27. januarja. Prijave so obvezne.
Demokratične inovacije odgovor na krizo predstavniške demokracije?
Izšli sta prelomni poročili INCITE-DEM, ki raziskujeta zgodovinski prispevek demokratičnih inovacij k bolj vključujočemu upravljanju in spopadanju s perečimi izzivi trajnosti. V arhivsko raziskavo je bil iz Slovenije vključen instrument samoprispevka za zaščito in izboljšanje okolja v Ljubljani iz leta 1986.
Priporočila za opolnomočenje žensk v energetskem sektorju v Sloveniji
Naslavljanje vprašanja zastopanosti žensk v energetskem sektorju je ključno, ne le zaradi pravičnosti, temveč tudi zaradi vpliva na sposobnost sektorja za soočanje z izzivi energetskega prehoda. Vključevanje raznolikih perspektiv je potrebno za spodbujanje inovacij in iskanje učinkovitih rešitev. Trenutno slaba zastopanost žensk omejuje bazen talentov in utrjuje zastarele spolne stereotipe. Zapolnitev vrzeli v energetskem sektorju bi lahko bistveno izboljšala njegovo učinkovitost in uspešnost, kar bi koristilo vsem. Glavni cilj projekta EUWES je opolnomočiti ženske ter spodbujati možnosti, da se aktivno vključijo v procese odločanja v energetskem sektorju. To vključuje podjetja v energetskem sektorju, odbore, povezane z energetiko, raziskovalne in [več ...]
Priporočila za opolnomočenje žensk v energetskem sektorju v Sloveniji
Naslavljanje vprašanja zastopanosti žensk v energetskem sektorju je ključno, ne le zaradi pravičnosti, temveč tudi zaradi vpliva na sposobnost sektorja za soočanje z izzivi energetskega prehoda. Pripravili smo priporočila za opolnomočenje žensk v energetskem sektorju v Sloveniji - za odločevalce, zasebni sektor ter izobraževalno-raziskovalni sektor.
Prazn(ičn)o obdarovanje (časzazemljo, N1, Nedeljski dnevnik)
Kitajski Shein, ki trg preplavlja s cenenimi oblačili vprašljive kakovosti, se je v Italiji znašel pod drobnogledom. Italijanski nadzorni organ za varstvo konkurence namreč spletnega velikana hitre mode preiskuje zaradi zavajajočih zelenih trditev o njegovih praksah trajnostnega razvoja. Italijanski organ za varstvo konkurence preiskuje priljubljenega spletnega trgovca zaradi očitkov o zelenem zavajanju. Podjetje, znano po izjemno nizkih cenah, naj bi zavajalo potrošnike z generičnimi in nejasnimi trditvami o okoljski trajnosti svojih izdelkov. Kritiki že dolgo opozarjajo, da Sheinov poslovni model spodbuja prekomerno potrošnjo in okoljsko škodo. V prispevku na portalu Čas za zemljo je o zavajajočih praksah ogljičnih [več ...]
Ocena zrelosti nacionalnega okvira za vzpostavitev in delovanje energetskih skupnosti v Sloveniji
V Sloveniji so energetske skupnosti še v začetni fazi razvoja. Medtem, ko imamo v zakonodaji opredeljene definicje tako energetske skupnosti državljanov kot energetske skupnosti na področju energije iz obnovljivih virov, postopek registracije za nobeno vrsto energetskih skupnosti ni opredeljen, zato je nemogoče ugotoviti, koliko jih dejansko že obstaja. V praksi se v zadnjem času ustanavljajo predvsem samooskrbne skupnosti, ki niso nujno organizirane kot energetske skupnosti, saj nam zakonodaja omogoča pogodbeno urejanje medsebojnih razmerij in v veliko primerih gre za skupnosti, ki jih organizirajo eneregtska podjetja. Poleg samooskrbnih skupnosti pri nas obstaja tudi nekaj energetskih zadrug, ki so izvedle projekte [več ...]
Ocena zrelosti nacionalnega okvira za vzpostavitev in delovanje energetskih skupnosti v Sloveniji
V okviru projekta Life COMET smo pripravili oceno zrelosti nacionalnega okvira za vzpostavitev in delovanje energetskih skupnosti v Sloveniji*, v kateri smo ugotovili: energetske skupnosti v Sloveniji so na minimalni stopnji razvoja. Povzetek: Nezadovoljiv regulativni okvir Strateški dokumenti skopo o energetskih skupnostih Financiranje za skupnosti se izboljšuje Nerazviti poslovni modeli Projekti skupnostne samooskrbe stojijo Mreža za energetske skupnosti * Za merjenje zrelosti energetskih skupnosti je bilo zasnovano posebno orodje s ponderiranimi merili za ocenjevanje uspešnosti držav na 11 področjih: politična volja; nacionalni proces prenosa evropske zakonodaje; lokalne, regionalne in nacionalne strategije; regulativni okvir; poslovni modeli; financiranje; kolektivna samooskrba; mreženje; znanje; ozaveščenost [več ...]
Ogrevanje stavb in kakovost zraka
Slovenija se uvršča med države z največjo onesnaženostjo zraka zaradi delcev PM10 in PM2,5 v Evropi. Ti pomembno vplivajo na zdravje ljudi. Glavna vira onesnaženja sta promet in ogrevanje, zlasti uporaba peči na lesno biomaso. Te, če niso pravilno vzdrževane in uporabljane, prispevajo kar 73 % emisij delcev PM2,5. Projekt se osredotoča na reševanje izzivov, povezanih z ogrevanjem na lesno biomaso. Usmerjen je v povečanje ozaveščenosti o vplivu trdih delcev na zdravje, zlasti tistih, ki nastajajo zaradi ogrevanja stavb na lesno biomaso. Na strokoven in premišljen način želimo ozaveščati javnost, spodbujati prehod na čistejše oblike ogrevanja ter podpirati gospodinjstva [več ...]
100 dobrih praks na zemljevidu Dovolj za vse
Na spletni platformi Dovolj za vse nam je uspelo na zemljevid dobrih praks trajnostnega upravljanja z viri skupnosti vpisati že 100. prakso! Zbrane dobre prakse iz cele Slovenije ponujajo obilico navdiha za povezovanje in delovanje v smeri koristi za celotno skupnost. Med zadnjimi smo dodali samooskrbno energetsko skupnost Luče, Učni center Brje, BikeKitchen Ljubljana, novomeško knjižnico reči...
Nad prevozno revščino z izboljšanim javnim potniškim prometom
Javni potniški prevoz (JPP) je rešitev za številna okoljska in socialna vprašanja. Če je dostopen in učinkovit, je tudi eden od glavnih odgovorov za blaženje prevozne revščine, ki naj bi se v naslednjih letih potencialno poglobila. Države članice EU za zaščito najranljivejših že pripravljajo socialne načrte za podnebje. Za Slovenijo je to priložnost, da vključi tudi številne ukrepe za izboljšanje JPP, s posebnim ozirom na potrebe ranljivih skupin.
Smernice za izvajanje uredbe EU o kritičnih surovinah
Maja 2024 je v veljavo stopila uredba o kritičnih surovinah (Critical Raw Materials Regulation - CRMR) cilj katere je, po besedah Evropske komisije, zagotoviti dostop do varne in trajnostne oskrbe s kritičnimi surovinami za Evropo. Po ocenah različnih organizacij se bo povpraševanje po kritičnih surovinah drastično povečalo. Svetovna banka na primer napoveduje, da naj bi svetovno gospodarstvo do leta 2024 potrebovalo štirikrat več kritičnih surovin kot zdaj. Organizacije civilne družbe, ki sestavljamo t. i. Koalicijo za surovine (angl. Raw Materials Coalition) smo pripravile smernice za izvajanje uredbe o kritičnih surovinah. Le-te ponujajo poglobljen pregled štirih glavnih področij, ki jih [več ...]
Dobre prakse za reševanje prevozne revščine – na območjih Srednje in Vzhodne Evrope
V okviru projekta Prevozna revščina v CEE regiji je izšla knjižica Dobre prakse za reševanje prevozne revščine – na območjih Srednje in Vzhodne Evrope, v katerih smo raziskovalci iz Focusa in drugih raziskovalnih organizacij s področja prevozne revščine zbrali nekaj primerov dobrih praks blaženja prevozne revščine iz Slovenije, Slovaške, Madžarske in Hrvaške. Knjižica je namenjena oblikovalcem politik iz različnih regij v Evropi, ki oblikujejo ukrepe za zmanjševanje prevozne revščine na lokalni in nacionalni ravni. Države Vzhodne in Srednje Evrope imajo na področju ureditve prometa nekaj skupnih značilnosti: zastarelo prometno infrastrukturo iz časa avstroogrske ali socialistične preteklosti, v zadnjih [več ...]
Razpisujemo delovno mesto!
Zaposlimo strokovno/ga sodelavko/ca za delo na področju prilagajanja na podnebne spremembe in prostorskega načrtovanja. Nudimo zaposlitev za polni delovni čas za obdobje 1 leta z možnostjo zaposlitve za nedoločen čas. Vaše motivacijsko pismo in življenjepis pričakujemo najkasneje do 6. januarja 2025.
JPP kot rešitev okoljskih in socialnih vprašanj
Javni potniški promet je rešitev za številna okoljska in socialna vprašanja. Zato mu je treba vrniti ugled in zagotoviti, da bo zanesljiva, udobna, varna, časovno konkurenčna in finančno dostopna alternativa osebnemu cestnemu prometu. V tem duhu smo organizirali posvet o potrebnih izboljšavah JPP v Sloveniji, na katerem smo s pomembnimi deležniki oblikovali in ovrednotili nabor ukrepov, ki bo koristen za pripravljalce Socialnega podnebnega načrta.
EU-MERCOSUR ogroža pravice ljudi, planet in demokracijo
Sporazum EU-MERCOSUR, ki naj bi povečal trgovino s kmetijskimi proizvodi iz Latinske Amerike ter avtomobili, pesticidi in tekstilom iz Evrope, je deležen ostrih kritik številnih deležnikov. Kljub temu je bila sprejeta odločitev o zaključku pogajanj. Skupaj z več kot 400 drugimi organizacijami civilne družbe smo podpisali poziv EU, naj ga zavrne. Slovenske predstavnike pozivamo, da upoštevajo znane škodljive vplive sporazuma na podnebje, človekove pravice in male kmete ter glasujejo proti njegovi potrditvi.
Energy Globe 2024 nagrada za hrastniško energetsko skupnost, ki smo jo pomagali vzpostaviti
Odlična novica za konec leta – za energetsko skupnost in z njo povezano samooskrbno sončno elektrarno Sončna šola Hrastnik smo prejeli nacionalno nagrado Energy Globe 2024! S tem je projekt, ki smo ga izpeljali v tesnem sodelovanju z Energetsko zadrugo Zeleni Hrastnik in Občino Hrastnik, vstopil v letošnje tekmovanje za trenutno najbolj prestižno mednarodno okoljsko nagrado na svetu.
Good practices for tackling Transport Povery in Central and Eastern Europe
In this booklet, we have compiled some examples of good practice in alleviating transport poverty for different vulnerable groups from Slovenia, Slovakia, Hungary and Croatia. The booklet is aimed at policy makers from different regions in Europe who are planning measures to reduce transport poverty at local and national level. It was produced as part of the “Transport Poverty in the CEE Region” project, which brought together research organizations and individual researchers to find the best solutions to alleviate transport poverty in the CEE region. ENGLISH SLOVENIAN SLOVAK HUNGARIAN CROATIAN
Z mladimi za pravičnejši in dostopnejši sistem prehrane
Pridružili smo se društvu Iskra pri izvedbi t.i. študentske menze. Poleg tega, da so študentom in študentkam razdelili brezplačne tople obroke, smo tokrat mlade skupaj spodbudili tudi k razmisleku o vplivu obstoječega prehranskega sistema na okolje in z njimi razpravljali o nujnih sistemskih spremembah v prehranskem sistemu.
Energetski prehod in ženske
Na prvi pogled se zdi, da so ukrepi in politike energetske tranzicije nevtralni. A praksa kaže, da lahko številne izmed njih bolj negativno vplivajo na ženske kot na moške. V Focusu posebno pozornost namenjamo ženskam, ki jih prizadene energetska revščina, saj opažamo, da so le-te nesorazmerno bolj prizadete.
GENDER4POWER
Generating Equity, Nurturing Diversity, Energising Resilience 4 Power Against Energy Poverty The GENDER4POWER project aims to enhance living conditions and energy efficiency in buildings (and households) affected by energy poverty. It emphasizes a holistic gender-responsive, multi-stakeholder, and people-centered approach to renewable energy and energy efficiency solutions, aligning with EU strategies such as the Gender Equality Strategy and the Energy Efficiency Directive. GENDER4POWER aspires to demonstrate the potential of gender-responsive projects in meeting EU strategies. By incorporating gender mainstreaming and intersectionality and by involving citizens, the project aims to enhance public acceptance and community trust, bridge social networks, and ensure [več ...]