Danes je svojo pot na pariški postaji Gare du Nord zaključil vlak Connecting Europe Express (CEE), ki je na pobudo Evropske komisije za namene praznovanja evropskega leta železnic potoval po evropskih mestih. 24. septembra se je ustavil tudi v Sloveniji.

Ali je bilo v evropskem letu železnic storjenega dovolj za oživitev potniškega prometa po železnici ?

Pozdravljamo namene Komisije, da ozavešča prebivalstvo o pomembnosti železnic pri zmanjševanju emisij toplogrednih plinov. Na ravni Evrope vlaki prepeljejo 8 % vseh potnikov in 19 % tovora, a povzročajo le 0,4 % emisij v sektorju prometa [1]. Kar 70 % državljanov EU je izkazalo zanimanje za uporabo nočnih vlakov [2]. Zato obžalujemo, da v okviru evropskega leta železnic in paketa Pripravljeni na 55 (Fit for 55) ni prišlo do implementacije strukturnih ukrepov za oživitev vlakov po Evropi, ki bi lahko bistveno prispevali k znižanju emisij toplogrednih plinov za 55 % do 2030. Sprašujemo se, zakaj se EU ni zavezala k uvedbi vsaj 30 novih Europe Express linij in nočnih vlakov med 2021 in 2025 [3].

V letu železnic tudi ni bilo razrešeno vprašanje pomanjkanja spalnih vagonov [4] in na splošno je bilo malo storjenega za izboljšanje financiranja interoperabilnih voznih parkov. Skratka zamujena priložnost za podnebje in za zelena delovna mesta v Evropi.

Več o zahtevah, ki smo jih maja letos naslovili tudi na pristojnega ministra, najdete tukaj.

Več informacij v sporočilu za javnost iniciative Europe on Rail najdete tukaj.

[1] https://ec.europa.eu/transport/modes/rail/market/market_monitoring_en

[2] https://germanwatch.org/en/20045

[3] Europe on Rail, sporočilo za javnost (junij 2021): https://europeonrail.eu/open-letter-to-the-commission-demanding-to-step-up-meaningful-action-and-engagement-on-the-eu-year-of-rail/

[4] https://trainsforeurope.eu/