Javni potniški promet (JPP) je rešitev za številna okoljska in socialna vprašanja. Pojavlja se kot prva rešitev pri nujnemu zniževanju izpustov osebnega cestnega prometa. Omogoča enakopravno udeležbo vseh prebivalcev v družbenem življenju, tudi tistih, ki zaradi različnih razlogov ne vozijo avtomobila. Pri raziskovanju prevozne revščine pa smo izpostavili, da je dostopen in učinkovit javni prevoz rešitev tudi za blaženje posledic in preprečevanje prevozne revščine, za katero je pričakovati, da se bo v naslednjih letih povečala.

Zato je potrebno javnemu prevozu povrniti ugled in zagotoviti, da bo zanesljiva, udobna, varna, časovno konkurenčna in finančno dostopna alternativa osebnemu cestnemu prometu.

S tem zavedanjem smo na posvetu o potrebnih izboljšavah javnega potniškega prometa v Sloveniji 5. decembra v Ljubljani zbrali zagovornike in zagovornice JPP, uporabnice in uporabnike iz različnih ranljivih skupin, predstavnike in predstavnice prevoznikov, ministrstev, pristojnih institucij, itd.

Skozi razpravo po skupinah smo oblikovali in ovrednotili nabor ukrepov na področju javnega prevoza v Sloveniji, ki bo koristen za pripravljalce Socialnega podnebnega načrta za Slovenijo na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo. Posebna pozornost je bila posvečena ranljivim skupinam.

Nekaj poudarkov dneva:

  • Povečanje kapacitet in frekvenc je potrebno za boljšo uporabniško izkušnjo in več prepeljanih (novih) potnikov.
  • Boljše informiranje in uvajanje možnosti svetovanja – komunikacija je bila večkrat izpostavljena kot zelo pomembna!
  • Delati je potrebno na integraciji obstoječih prevoznih možnosti in razširitvi z novimi, kot so prevozi na klic.
  • Izboljšanje dostopnosti JPP za ranljive skupine prinaša koristi tudi za splošno populacijo, ki se stara.

V razpravi pred drugim delom posveta so sodelovali:

Pred delom v skupinah so predstavniki Ministrstva za okolje, podnebje in energijo predstavili predloge ukrepov, ki so bili pripravljeni v okviru projekta CRP Mobilnostna revščina (poglavje 6) in so jih ocenili kot potencialne za uvrstitev v Socialni podnebni načrt za Slovenijo, ki predstavlja dodaten vir financiranja za izboljšave JPP. Za vse ukrepe je predvidenih okoli 477 milijonov evrov, načrt mora biti pripravljen do junija 2025, izvajati pa se bo začel v letu 2026. Izpostavljeni ukrepi so:

– izboljšanje prostorsko časovne dostopnosti JPP,

– integracija in prilagoditev šolskih prevozov v sistem JPP,

– prevozi na klic in njihova integracija v sistem JPP,

– mobilnostno/prevozno svetovanje.

Poročilo s poudarki iz razprave in zaključki vrednotenja ukrepov po skupinah je dostopno tukaj.

Posvet smo organizirali v sodelovanju s Koalicijo za trajnostno prometno politiko.